Talent Labi blogi - muljeid ostuosakonnast
Viimane nädal formaadis
Viimane septembri nädal möödus kiirelt, selle jooksul jõudsin osaleda Tornimäe Express Rimi poolaasta koosolekul. Seal vaadati üle kaupluse möödunud poolaasta tulemused ning suunati pilgud tulevikku ja tehti plaane järgnevaks poolaastaks.
Lisaks toimus arendusosakonna koosolek, kus jagati infot remodelleeritavate kaupluste müügipindade ja uute kaupluste avamise kohta. Nädala lõppu jäi tööjuubilaride tänuüritus, millest ka minul oli võimalus osa saada – mitte veel juubilarina vaid korraldajate tiimis. Perioodi viimase päeva lõpetasin formaadijuhtidega kokkuvõtet tehes.
Muljeid ostuosakonnast
Esimest korda ostuosakonda sattudes võib jääda mulje, et päevad läbi täidetakse Exceli tabeleid. Iga tegevuse taga peituvad numbrid ja kommentaarid. Eelneva- ja käesoleva aasta müükide, mahakannete, kampaaniate ja projektide üle peetakse detailset arvestust, mida võetakse aluseks järgmisteks tegevusteks. Kasutuses on hulgaliselt erinevaid vorme Excelis, mida kasutatakse andmete analüüsimiseks ja andmete edastamiseks kolleegidele. Lisaks suhtleb ostuosakond väga suure hulga inimeste ja osakondadega. Suhtlus käib kauplustega, hankijatega, formaadi-; turunduse-; kvaliteedi-; tarneahela-; õiguse-; raamatupidamise; ja keskostu tiimidega. Suhtlust peetakse mitte ainult Eesti kolleegide, vaid ka Läti ja Leedu omadega.
Nii mõnelegi võib esmapilgul tunduda, et selline tabelite täitmine ja numbrite jada on üsna igav ja üksluine. Tegelikult on tegemist ühe olulisima osakonnaga, kelle otsustada ja vastutada on sortiment, mida klientidele pakutakse, ostuhinnad, mis koostööpartneritega kokku lepitakse, ja müügihinnad, millega kaubad klientidele müüakse. Need kõik tegurid kujundavad üsna suures osas ettevõtte atraktiivsuse klientidele, millest tulenevad müügid, käive ja kasum.
Kõigist Talent Labi moodulitest on kõige pikema kestvusega just ostuosakonna oma – 4 nädalat. Tundsin alguses pisut hirmu, sest enne programmi algust olin 1,5 aasta jooksul töötanud nii värske- kui kauasäilivate kaupade osakonnas. Hirm seisnes eelkõige selles, et äkki tean juba liiga palju ning see moodul ei paku minu jaoks pinget. Olukord lahenes nii, et mul olid endal vabad käed planeerida oma ajakasutust. Seega sain veeta aega kõigi nende inimestega, kelle tegevustesse ma rohkem süveneda soovisin ning lõpuks jäi aega isegi puudu.
Vaadates tagasi ostuosakonnas veedetud neljale nädalale saan öelda, et väga suure osa ajast veetsin ma erinevatel koosolekutel. Arutledes erinevatel olulistel teemadel, vaadati üle tulemusi, anti ülevaateid tegevustest ja koostati plaane. Nende hulka mahtusid värske osakonna nädalakoosolek, ettevõtte hinnastrateegia koosolek, mitmed lepingute ülevaatuse koosolekud, puu- ja köögivilja osakonna nädalakoosolek, kampaaniate töörühma koosolek. Lepingute koosolekute raames oli minu ülesandeks koostada ja kooskõlastada juhend, mis on abiks ostuosakonnale uute lepingute sõlmimiseks.
Juba enne programmi algust olin planeerinud osaleda EBSi projektijuhtimise koolitusel. Jäin väga rahule ja soovitan seda võimalust ka järgmistele Talent Labi osalejatele. Lisaks jõudsin külastada Eesti Näituste messikeskuses toimunud Toidumessi ja Tarneahela V koostöö konverentsi.
Perioodi jooksul jõudsin tutvuda erinevate kolleegide tööülesannetega. Ostuosakonna tugiüksuses analüütiku, väljapanekute spetsialisti, kampaaniate spetsialisti ja hinnakorjespetsialisti omadega. Õppisin mitu head uut Exceli nippi, külastasin konkurentide kauplusi ja püüdsin kaardistada mõningaid tegevusi, millelt tulevikus oleks võimalik aega säästa.
Värske kaubakategooria osakonnas sain näha kala- ja liha kategooriajuhtide mahutoodete planeerimist, Meat Lovers töögrupi tegevusi ja uue jogurtite sortimendi SAP süsteemi laadimist. Ühe päeva veetsin puu- ja köögivilja tiimiga, kelle töö oluliselt teistest kategooriatest erineb, just nende toodete ostmise- ja planeerimise osas. Koos kauasäiliva kauba osakonnaga osalesin Riias uusi veine tutvustaval üritusel ja kange alkoholi sortimendi ülevaatusel, mida teevad kõik kolm Balti riiki koos. Valmistoidu tiimiga vaatasime üle magusate saiakeste uut sortimenti ja degusteerisime uusi tooteid.
Päeva, mille olin planeerinud keskköögi tööst ülevaate saamiseks, veetsin pisut teisiti esialgsele ideele – Rimi kontori söökla teenindajana. Mõistsin veel rohkem kui olulised on kõigi meie jaoks üsna kergesti omandatavad ametid, näiteks teenindaja oma. Juhul, kui mina sel päeval sööklas töötanud ei oleks, oleks söökla olnud suletud. Seega ei oleks kogu kontoris, keskköögis ja laos töötav personal saanud kontori sööklas lõunat süüa. Samale asjale tasuks mõelda kõigil inimestel. Juhul, kui me ei hinda teenindaja ametikohta, suhtume selle töö tegijatesse negatiivselt või võtame kõike iseenesest mõistetavana pole kedagi, kes meid teenindaks/kauba riiulisse paneks/koristaks/nõusid peseks. Kutsun inimesi üles hindama kõiki ametikohti ja tehtavat tööd!
Terve järgmise kuu veedan Riias Assortment & Buying tiimi ning kvaliteediosakonnaga. Mina olen jätkuvalt väga põnevil, sest ma natuke tean, mida seal tehakse, kuid enamikust pole ilmselt aimugi.
Tekst: Marilin Jürisson, juhtkonna praktikant