Rimi uuring: eestlased peavad iseseisvuspäeva olulisemaks kui lätlased ja leedulased

21 Veebruar, 2025
Norstati ja Rimi värskest uuringust selgub, et eestlaste jaoks on iseseisvuspäev olulisema tähendusega kui meie lõunanaabritele, mis peegeldub ka tarbimisharjumustes. 

24. veebruari eel kasvab Eestis nõudlus traditsiooniliste pidulike toitude järele: tumeda leiva ja kalamarja müük mitmekordistub, kilu ostetakse tavapärasest viis korda rohkem ning Eesti lippe lausa 18 korda enam. 2025. aasta jaanuaris kolmes Balti riigis läbi viidud uuring näitab, et oma riigi iseseisvuspäeva peab oluliseks pühaks 31% eestlastest, Lätis ja Leedus aga palju vähem inimesi  – vastavalt 10% ja 5%. “Igal aastal veebruaris näeme, et inimesed ostavad rohkem kvaliteetseid kohalikke tooteid – tumedat leiba, kalamarja ja kilu. Tähelepanu pööratakse ka kodu kaunistamisele rahvuslike sümbolitega. Eesti iseseisvuspäev on meie jaoks oluline ning tava tähistada seda pere ja lähedaste seltsis püsib tugevana,” märgib Rimi Eesti ostujuht Marilin Jürisson. 

Tema sõnul näitab nõudluse kasv traditsiooniliste Eesti toodete vastu, et inimesed hindavad oma juuri ja väärtustavad rahvuskööki. Eelmisel aastal müüdi iseseisvuspäevale eelnenud nädalal 7400 kg kilu ja 25 000 kg tumedat leiba. Tänavu mõjutavad ostuotsuseid enim aga sooduspakkumised – tarbijad eelistavad näiteks just neid kilutooteid, millel on kampaaniahinnad.

Rimi müügistatistika näitab, kuidas muutub ostukäitumine iseseisvuspäeval võrreldes tavapärase nädalaga. Analüüsisime ostuandmeid 23. ja 16. veebruaril 2024.

  • Eesti lipud – müük kasvas 18 korda
  • Kilud – müük kasvas 5 korda
  • Heeringas – müük kasvas 1,5 korda
  • Kalamari – müük kasvas 2 korda
  • Tume leib – müük kasvas 2 korda
  • Koogid ja tordid – müük kasvas 1,5 korda
  • Vahukoor ja hapukoor – müük kasvas 1,5–2 korda

Kus ostetakse kõige enam kilu ja tumedat leiba?

Suurim nõudlus tumeda leiva järele oli eelmisel aastal Tartu Lõunakeskuse Rimis, kus võrreldes tavalise reedega müüdi 70% rohkem tumedat leiba. Tallinna Sõpruse Rimis suurenes kilu müük 82% võrra.

Samal ajal ei muutunud kilu müüginumbrid Narvas, Kohtla-Järvel, Kiviõlis ja Maardus. Eesti lippe müüdi kõige rohkem Haabersti Rimis, kus nõudlus ületas teiste piirkondade näitajad mitmekordselt.

Iseseisvuspäeva ostukäitumine kinnitab, et eestlased väärtustavad oma traditsioone ning peavad rahvussümboleid ja kohalikku toitu iseseisvuspäeva tähistamisel tähtsaks.


Populaarsed artiklid