Meie sõltume oma 3000 töötajast
Rimid ilmusid Eestisse paarkümmend aastat tagasi ja olid alguses võõrad. Soomlaste Citymarketid olid palju sügavamal eestlaste südames, samuti armastati Eesti kapitalil Säästumarketeid. Vahepeal on aga toimunud mitmesugused vangerdused omanikeringi ja kaubamärkidega, Citymarketitest on ammuilma saanud Rimid ning peagi tõmbab Rimi kuue selga ka viimane Säästumarket. Rootsi kontserni ICA kuuluv Rimi kett opereerib Eestis ligi 85 kauplust ning ta on suuruselt kolmas jaekett Coopi ja Maxima järel.
Tarbijad on Rimi kenasti omaks võtnud
Nüüd, kus suuremad muudatused seljataga ja Rimi Eesti üksuse juht Vaido Padumäe ennustab, et ka hüppelist poodide arvu kasvu pole oodata (sest konkurents on niigi tihe), on hakanud Rimi järjest enam tähelepanu pöörama nii-öelda pehmematele väärtustele. Täpsemalt juurutatakse Eestis viimase kümnendi jooksul rootsilikku kaasavat, demokraatlikku, sotsiaalset ja vastutustundlikku joont.
EAS tunnustab auhinnakategoorias Vastutustundlik Ettevõte 2017 firmasid, kes teadlikult käituvad vastutustundlikult töötajate, keskkonna, partnerite ja kogukonna suhtes ning on selles käitumises jätkusuutlikud.
Vaido Padumäe ütleb, et vastutustundlikkus ongi Rimi teadlik suund ning see ei tähenda ainult ühiskonnale nii-öelda tagasi andmist, vaid peaks aitama pikas plaanis ka Rimi kaubamärki tugevdada ning klientide lojaalsust parandada.
Laias laastus seisab kogu see asi Rimi jaoks neljal sambal
Esiteks üritab firma maksimaalselt hoida ja armastada oma töötajaid. Selleks pööratakse tähelepanu sellistele märksõnadele nagu inimeste kaasamine ja arendamine, võrdne kohtlemine, töö- ja pereelu tasakaal, tervis, tööohutus jms.
Kuna enamik Rimi inimestest teevad kauplustes rasket füüsilist tööd, siis pakub firma töö juures tasuta massaaži, võimalust soodsamalt spordiklubides käia, rahvaspordiüritustel osaleda ning liituda Rimi rattatiimiga. Padumäe tunnistab, et päris golfivarustust ettevõte töötajatele küll ei võimalda, kuid tervisesporti soodustatakse alati.
Töötajatel on võimalik osaleda tervisepäevadel, kus räägitakse tervislikest eluviisidest ning antakse tervise- ja toitumisalaseid näpunäiteid. Sel aastal näiteks käivitati firmas spetsiaalne programm, kus toitumisnõustaja aitab töötajatel söömisharjumusi tervislikumaks muuta. Pole teada, kui paljud Rimi töötajad on selle programmi raames läinud üle tervislikule toidule, loobunud suitsetamisest ja joomisest või hakanud regulaarselt trenni tegema. Kuid otsustades spordiüritustest osavõtu põhjal, on firmas tõepoolest tervise- ja spordipalavik levima hakanud. Jooksuüritustel on Rimi olnud suurima osavõtjate arvuga firma.
Firmal on töötajate jaoks mitmeid toetusi ja soodustusi. Neile, kelle lapsed lähevad esimesse klassi, kingib firma ranitsa. Kaupluste töötajate lastele korraldatakse suvepäevi. Õppijail on võimalik kandideerida Rimi stipendiumile. Makstakse lapse sünni- ja lähedase surma toetusi. Rimis on loodud eraldi fond, millest vajaduse korral abistatakse raskustesse sattunud töötajaid.
Firma võtab agaralt tööle puuetega inimesi – täna töötab neid juba ligi paarsada.
Igal aastal korraldatakse müüjatele osavusvõistlus „Nobenäpp“, mille parimad saavad auhinnaks soojamaareisid.
Poemüüja pole Eesti ühiskonnas just kõrgelt hinnatud amet – palk kesine, töö rutiinne. Järjest arenevad iseteeninduskassad justkui võtaks teenindajaametilt veelgi atraktiivsust ja tulevikuperspektiivi. Seetõttu pole Rimil sugugi kerge hoida kõrgel ligi 3000 töötaja motivatsiooni. Aga Padumäe ütleb: „Me püüame teha oma klientide toidulaua ja igapäevaste vajaduste katmise võimalikult mugavaks ja seda just meie töötajate kaudu. Kui me oma inimesi ei hoiaks ega motiveeriks, ei saaks me selles ülesandes olla edukad. Me sõltume oma 3000 töötajast.“ Sellest lähtuvalt ei ole Padumäe sõnul Rimi jaoks esmatähtis omada turu kõige soodsamaid hindu. Pigem otsitakse kvaliteeti nii sortimendis kui ka teeninduses.
Rimi juht kinnitab, et „totalitaarseid poejuhatajaid“ firmas ei ole. Töötajad kaasatakse mitmesuguste otsuste tegemisse, kuni selleni välja, et juhatuse esimees lubab peakontoris isiklikult iga müüja tema murega vastu võtta ja ära kuulata, kui tarvis. Rimi müüjatele korraldatakse regulaarselt suuri konverentse, kus tutvustatakse firma käekäiku ja plaane – et kõik astuksid ühte jalga (samuti korraldab Rimi kõrgetasemelisi konverentse oma partneritele). Padumäe ei usu, et teenindajad poodidest kaovad ning poeskäik muutub täielikult automaatseks. „Inimesed ootavad paremat teenindust. See tähendab, et meie teeninduskvaliteet peab paranema, millega koos peavad tõusma ka teenindajate palgad.“
Teiseks püüab ettevõte olla sõbralik ka kogukonna suhtes. Rimi emaettevõttel ICA on põhimõte, et ainult vastutustundlik äri on jätkusuutlik äri.
Rimi on aidanud koguda annetusi Eesti väikepiimatootjatele, teeb koostööd Punase Ristiga toetamaks lasterikkaid ja puudust kannatavaid peresid, on aidanud korraldada laste jalgpallilaagreid, vahendab professionaalseid toitumisnõuandeid jne.
Kolmas sammas on keskkonnasõbralikkus.
Rimi korraldas juba neljandat aastat looduskampaania raames riidest ostukoti disainikonkursi, kus võivad osaleda kõik kunstihuvilised ning võitja valivad Rimi kliendid. Ettevõte teeb aktiivselt koostööd Toidupangaga, annetades hulgaliselt toidukraami ja võideldes selle vastu, et söögikõlbulik toit äraviskamisele läheb. Ühtlasi üritab firma järjest enam õpetada ja suunata tarbijaid koju mitte liiga palju toitu varuma – olema külmkappide täitmisel ratsionaalsemad, et toitu kodudes üle ei jääks.
Samuti on Rimil ambitsioon saada 2020. aastaks nii-öelda kliimaneutraalseks: see tähendab, et oma tegevus tahetakse niimoodi ümber korraldada, et see avaldaks keskkonnale võimalikult vähe negatiivset mõju. Poodides juurutatakse jõudumööda moodsaimat ja kõige keskkonnasäästlikumat külmikutehnoloogiat ning Padumäe ütleb, et firma on koguni hindamas võimalust panna oma Jüris asuva peakontori ja kesklao katus täis päikesepaneele – uuendus võimaldaks selle üksuse sisuliselt elektrivõrgust välja lülitada!
Neljas ja viimane „pehmete väärtuste jalg“ on ettevõttel eeskujulik turukäitumine. See tähendab püüdu olla üdini aus ja avatud nii klientide, hankijate kui ka teiste partneritega. Näiteks annab firma oma kaupadele värskuse garantii, mis tähendab seda, et need kaubad, mis kliendi meelest ei olnud tema ootustele vastavad, võtab kauplus tagasi ning tagastab kaupade eest makstud raha. Vaidlemata. Rimi valmistab ette oma e-poe lahendust, mille kaudu saaksid kliendid tellida kauba koju interneti kaudu.Ega armu ei anta. Eesti turule on lubanud siseneda veel üks tegija – Saksa odavkett Lidl. Sellega suureneb konkurents töötajate ja klientide pärast veelgi.
„Üks on kindel: mis iganes juhtuma hakkab, klient võidab,“ on Padumäe veendunud.
Allikas: Eesti ekspress