Jaekettides jääb paratamatult toitu üle

29 September, 2020
Rimi Eesti juht: 2019. aastal Baltimaade Rimides mahakantud toidu väärtus on sama, mis kulub 13 uue Rimi supermarketi ehituseks

Täna toimunud  rahvusvahelise toidukao ja toidujäätmete alase teadlikkuse päeva puhul toimunud konverentsil sõnas Rimi Eesti juht Vaido Padumäe, et igas jaeketis jääb paratamatult toitu üle, mis kellegi toidulauale kahjuks ei jõua. „Täna saame toidukadu targema tegutsemisega järjepidevalt vähendada, kuid toidukauplustel on selles osas arenguruumi veel palju. Näiteks Rimi puhul oleks mahakantud toidu hulga vähendamisel Baltimaades arvestatav mõju – seda raha saaks kasutada otstarbekamalt, nii et see looks ka lisaväärtust,“ märkis ta.

„Minu avaldusest võib nüüd jääda mulje, nagu oleksid jaeketid kõige suuremad toiduraiskajad, aga see ei ole nii,“ sõnas Padumäe. „Suurimad raiskajad on siiski Eesti pered, kes viskavad aastas kokku üle 25 000 tonni söömiskõlblikku toitu prügisse, toidujäätmeid kokku aga 70 000 tonni. Rimis kantakse maha aastas keskmiselt 4000 tonni toidukaupa. Kui ettevõte teab, kui palju tal toitu raisku läheb ning julgeb selle välja öelda, siis leiab toidu raiskamise vastu ka rohkem lahendusi. Läbipaistvus on väga oluline. Kutsun siinkohal üles ka teisi jaekette oma numbreid avaldama. Maailmas läheb prügisse kolmandik toodetud toidust – see on meeletu inimtööjõu ning loodusressursside raiskamine.“

Vaido Padumäe rääkis, et Rimi emaettevõte ICA on võtnud eesmärgiks vähendada kontsernis toidukadu aastaks 2025 poole võrra. „Investeerime selle nimel väga palju tarkvarasse, näiteks lähevad meie tellimissüsteemid aina paremaks, andes väga täpse ülevaate, kui palju mingit toiduainet ostetakse. Samuti oleme oma kauplustes kasutusele võtnud äpi, mille abil saavad töötajad täieliku ülevaate laos olevate toidukaupade värskuse kohta ning rakendus annab märku, kui mõne toiduaine viimane kuupäev hakkab lähenema. Nii saavad teenindajad õigel ajal toiduained alla hinnata,“ lisas Padumäe.

„Toitu aitavad meil päästa ka mitmed heategevusorganisatsioonid, kellele teeme regulaarselt annetusi. Kõige suurem ja aktiivsem neist on Toidupank –  oleme Toidupangaga teinud koostööd juba aastaid. 2019. aastal annetasime Toidupangale 2,2 miljoni euro eest toitu. Oleme valmis annetama veelgi rohkem ning töö selle nimel käib,“ kinnitas Rimi juht.

Tesco PLC kampaaniaprogrammide juht Wojciech Sokol rääkis, et Tesco on avaldanud alates 2017. aastast kõik numbrid selle kohta, kui suur on Tesco toidukadu ja palju nad jagavad toitu annetamiseks. „Kui 2017 avaldasime esmakordselt toidukao numbrid, siis mõned ajalehed kirjutasid, et vaadake, kui palju toitu Tesco Kesk-Euroopas raiskab. Samal hetkel aga ütlesid huvitatud osapooled, et ühest jaemüüjast on väga vapper andmed avaldada – see on ainuke viis, mis näitab, et ettevõte võtab toiduraiskamist tõsiselt. Näiteks Kesk-Euroopa Tescodes läks eelmisel aastal mahakandmisele 18,5 tonni toitu. See pole ärisaladuse ega piinlikkuse küsimus – tuleb olla nagu avatud raamat.“

Tesco esindaja sõnul on võtmetähtsusega toidutarneahela osalistele ka see, kas tahetakse olla osa probleemist või osa lahendusest. „Rohkem on kindlasti vaja koostööd tarnijaga. Samuti tugevaid partnereid, kes tegeleksid toidu ümberjagamisega. Meil on Kesk-Euroopas 800 poodi, millele on määratud aastaks 2020 partner, kes annetab ülejäänud toidu abivajajatele. Tuleb teha tööd oma tarneahela partneritega, et parandada prognoosimist ja tellimussüsteemi, et müümata jäänud toitu oleks võimalikult vähe. Samuti tuleb teha koostööd heategevusorganisatsioonidega. Mõlemad eelnimetatud tegurid on tähtsad, et vähendada toidukadu. Kaasame toiduraiskamise vähendamisse ka oma tarbijaid ning viime läbi teadlikkuse tõstmise kampaaniaid.“

Lõpetuseks lisas Sokol, et toidu raiskamine on liiga suur teema, et üks ettevõte üksinda palju saavutaks. „Oluline on tugev eestvedamine. Tuleb rääkida ka halbadest eeskujudest, et teised õpiksid, kuidas asju paremini teha. Mõttevahetus on väga oluline! Sellesse tuleb suhtuda kirglikult!“


Populaarsed artiklid