Need on võtted, mida veinitootjad kasutavad, et muuta oma viinamarjasaak tõsiseltvõetavaks, uhkeks, küpseks, ainulaadseks ja üllaks joogiks, mida tunneme veinina. Aga kuidas tähistada tänavust saaki? Kuidas märkida ära iga saagiaasta edukust?
Vastus on Beaujolais Nouveau ehk uus Beaujolais!
Mis veider vein see siis on, mis jõuab ametlikult müügile iga saagiaasta novembrikuu kolmandal neljapäeval? Seda värsket veini valmistatakse ülimalt saagirikkast viinamarjasordist „Gamay“, mis tõrjuti 14. sajandi lõpus Burgundia hertsogi määrusega välja Burgundia mainekast Côte d’Or’i veinipiirkonnast, et teha ruumi vedelaks kullaks kutsutavale õilsale sordile „Pinot Noir“. Nii leidsid „Gamay“ viinamarjad oma koha päikese all lõuna pool, Lyoni lähistel. Linna kasvades ja sealse tööstuse arenedes suurenes nõudlus ka odava ja kergesti kättesaadava veini järele. „Gamay“ viinamarjade saagikus ja varane küpsemisaeg võimaldasid veinimeistritel valmistada neist kiiresti jooki, mis kustutas Lyoni lihtrahva janu.
19. sajandil sai raudtee arenedes ka Pariis teada värskelt loodud veinist, millega tähistada uut saaki. Iseloomulik tootmisprotsess ja viinamarjasort teevad sellest veinist kohe nauditava, mahlaka ja marjaselt lillelise, ilma selgelt väljendunud tanniinide või aroomikompleksita joogi, mis peaks spetsiifilisemate lisanüansside avaldumiseks mõnda aega vaatides või pudelites seisma.
Veidi kalendrist
Esialgu võistlesid veinivalmistajad selles, kes jõuab esimesena koos uue veinilaariga Lyoni ilma kindlaks määratud alguskuupäevata.
Beaujolais’ viinamarjakasvatajate ühingu moodustamisega 1938. aastal määrati kindlaks uuest saagist valmistatud veini esimene turustamise päev – 15. detsember.
1951. aastal muudeti seaduses kuupäev 15. novembriks, et kaitsta Beaujolais’ esimese veini kuulsust, sest ka teiste Euroopa piirkondade uue saagi veinid on juba detsembri alguses saadaval. Seda tähistatakse ka Beaujolais Nouveau kampaania alguse ning tootjate ja tarnijate jõupingutuste tunnustamise hetkena – võidujooks selle nimel, et uue saagi veinid jõuaksid 15. novembril võimalikult kiiresti tarbijateni. Pealkirjas kõlanud lause tähendab prantsuse keeles „Uus Beaujolais on saabunud!“ – sel perioodil on see kõige tavalisem kiri Pariisi kohvikute ja baaride menüütahvlitel. Traditsiooniline kohaliku lõikusfestivali komme hakkas kiiresti levima esialgu Pariisis, laienedes aasta-aastalt kogu maailmas. 1985. aastal muudeti kuupäeva uuesti ja see kehtib praegugi – iga aasta novembri kolmas neljapäev –, et kohanduda veel paremini tänapäevase tarbimisühiskonna kalendriga ning tähistada Nouveau saabumist novembris pika nädalavahetusega. Väidetavalt sobitati see ka USA tänupühaga, sest täiesti juhuslikult sobivad Beaujolais’ veinid väga hästi Ameerikas armastatud kalkunipraega.
Kvaliteet
Nii nagu Burgundia hertsog 14. sajandil, nõnda usuvad ka paljud kaasaegsed veinikriitikud, et „Gamay“ sordi viinamari on madala kvaliteediga viinamari, mille levikut ja saagikust tuleb piirata. Ja tõepoolest, 20. sajandi 60.–80. aastad olid aeg, mil Beaujolais’ tootmise suurenemine mõjutas paratamatult selle veini kvaliteeti just halvas mõttes. Beaujolais’ müüginumbrid kasvasid kogu maailmas pidevalt kuni möödunud sajandi viimase saagini. Uue sajandi tulekuga pöördus kasv äkki languseks. Selgub, et praegusel sajandil enam ainult traditsioonist või sündmusest ei piisa – veinisõbrad ei ole valmis nautima madalama kvaliteediga veini võrreldes veiniga, mida nad on harjunud tarbima teistel tähtpäevadel. Täna on Beaujolais Nouveau’ kvaliteet kõrgem kui kunagi varem – tarbijate teadlikkus on suurenenud ja kvaliteedi olulisust mõistetakse paremini, mistõttu tuleb veinivalmistajatel pakkuda veinitootmise kiirusest midagi enamat. Kõige tähtsam ülesanne on luua ja pakkuda kvaliteetseid tooteid.
Suur osa veinimaailmast väidab, et Beaujolais Nouveau on kõige ehedam turundustrikk – hmm, kui nii, siis üsna õnnestunud –, sest selle ametlikuks algusajaks peetakse 1951. aasta saaki ja populaarsust saab mõõta ligi saja miljoni pudeliga! Prantsusmaa järel on selle sündmuse järgmine suurim tähistaja Jaapan, kuhu uut veini tarnitakse lennukitega, nagu ka Ameerika Ühendriikidesse, kes on tähistamise ulatuselt kolmas riik Mõned ütlevad, et see on ilus traditsioon, millel pole midagi pistmist kvaliteetveiniga – kummaline, kui arvestada, et selle veini nelja tuhande tootja hulgas on ka kuulsaid ja lugupeetud n.ö Kuldse Burgundia veinimajasid. Väidetavalt on see punane vein valmistatud nii, et see oleks olemuselt võimalikult sarnane valge veiniga, püüdes välistada tanniinide olulist rolli veini struktuuris. Teiste piirkondade ja riikide veinivalmistajad kurdavad, et see on lihtsalt näitemäng ja katse serveerida ainulaadsena seda, mida tehakse ka paljudes teistes veinipiirkondades, sealjuures võib-olla isegi hoolikamalt ja kvaliteetsemalt. Teadke, neil kõigil on omamoodi õigus! Beaujolais Nouveau on kõige vanemate traditsioonidega uus vein, mida valmistatakse kiiresti, et seda saaks nautida, tähistades järjekordset veinisaaki, mööda tormanud suve ja saabunud sügist. Aga on tore, et sellel pühal tähistatakse mitte lõppu, vaid uue algust – täpsemalt uue 2023. aasta saagi ja veini algust! Ja veel üks hea uudis – tänu kaasaegsetele kääritamismeetoditele, filtreerimis-, villimis-, ladustamis- ja transpordilahendustele ei pea te selle kauni traditsiooni jätkamiseks novembri keskpaigas kiirustama veinivalmistaja juurde Lyoni lähistel, kaasas oma vasest, hõbedast või kivist peeker, et see kostitaks teid suvisest saagist valmistatud märjukesega. Samuti ei pea te tiirutama linna baarides ja kohvikutes, otsides selle loo pealkirjas esile toodud lauset. Lihtsalt astuge läbi meie oma Rimi veiniosakonnast ja otsige seda RIMI riiulitelt või külastage e-poe veiniosakonda, kust leiategi värske Beaujolais Nouveau. Varuge kannatust kuni 16. novembrini, sest varem on seda veinimaailma kirjutamata seaduse kohaselt keelatud müüa ja seda reeglit järgivad kõik endast lugupidavad veinikaupmehed.
Toode on saadaval kauplustes ja e-poes alates 16.11.2023.