Rimi vastutustundliku ettevõtluse raport 2021
Hea meel on tõdeda, et vastutustundlik äritegevus ei ole enam pelgalt üksikute ettevõtete pärusmaa. Üha sagedamini saame kuulda ja lugeda lisaks äritulemustele ka erinevate ettevõtete jätkusuutlikkuse ambitsioone. Rimi jaoks on see teekond jätkuvalt põnev ja täis väljakutseid. Vaatamata keerulistele oludele saavutasime ka 2021. aastal häid võite. Tänan, et oled meiega!
Vaido Padumäe
Rimi Eesti tegevjuht
See on selge, et pelgalt kliimaneutraalsuse tagamine ei ole enam piisav. Vajalike muudatuste spekter kasvab ka jätkusuutlikkuse valdkonnas, just nii nagu äriski. 2021. aastal jõudis meieni nii palju värskeid ja uusi lahendusi, mis vajavad katsetamist. Oleme jätkuvalt uudishimulikud ja julged, sest just seda meilt oodatakse. Ikka parema homse heaks.
Katrin Bats
Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht
Rimi Baltic kuulub ICA gruppi ning me järgime ICA sotsiaalse vastutustundlikkuse strateegiat. Meie eesmärk on panustada nii keskkonda kui kogukonda, kus tegutseme. Soovime olla juhtiva jaeketina eeskujuks kõigile. Jätkusuutlikkus on ICA igapäevategevuste lahutamatu osa. Tänu grupisisesele koostööle ja ühiskonnas kaasarääkijaile saame anda oma osa säästva arengu tõhusamaks muutmisel. Tegutseme peamiselt viies jätkusuutlikkuse valdkonnas: kohalikkus, keskkond, tervis, mitmekesisus ja kvaliteet.
Panustame aktiivselt kohalikesse kogukondadesse.
Vähendasime oma keskkonnamõjusid, panime aluse kliimaneutraalsele tegevusele ja aitame oma klientidel teha keskkonnateadlikumaid valikuid.
Kasutame ära oma ettevõtte tugevaid külgi, et panustada aktiivselt rahva tervise edendamisse.
Oma tegevuste mitmekesistamine ning erinevuste maksimaalne ärakasutamine tõstab meie konkurentsivõimet.
Kvaliteet ja sotsiaalne vastutus juhivad alati meie tegevust ning ärisuhteid.
Viimastel aastatel on koostööd jätkusuutlikkuse tõhustamise vallas arendatud agendaga 2030 ning ÜRO kestliku arengu ülemaailmsete eesmärkide raames. 17 arengueesmärki on omavahel seotud ja Rimi tegevus mõjutab otseselt või kaudselt neid kõiki. ICA grupp on otsustanud pöörata rohkem tähelepanu valdkondadele 3, 5, 8, 12 ja 13, kuna neil on suur mõju grupi tegevusele.
Pole kahtlustki, et Rimi on jätkusuutliku äri esindaja. Selleks, et inspireerida teisigi algatasime 2021. aastal võistluse, mille eesmärgiks on leida üles ja tunnustada tublisid tegijaid. 2021. aasta sügisel kutsusime ettevõtteid, eraisikuid aga ka iduettevõtteid kandideerima kolmes kategoorias – mõjukus, innovatsioon ning suunanäitaja. Laekus enam kui 300 avaldust ning võitjad kuulutati välja detsembrikuu alguses. Vaata Rimi Baltic jätkusuutlikkuse võitjaid >
Rimi on Toidupanga suurim annetaja. 2021. aasta oli meie jaoks rekordiline, sest annetatud toidu kogus ületas miljon kg – täpsemalt jõudis Rimist abivajajateni 1328 tonni toitu. Rimi e-poe kaudu annetasid kliendid enam kui seitse tuhat eurot. See summa aitab Toidupangal katta transpordikulusid, et vajalik toit jõuaks igasse Eestimaa nurka. Loe, kuidas Rimi aitab abivajajaid >
Mahe- ja väiketootjate kaup Talu Toidab aladel Rimi kauplustes on enam kui kümne aastaga leidnud oma tänuväärse ostja. Eriline valik on tänaseks saadaval juba pea pooltes Rimi kauplustes ning müügikasv 2021. aastal ulatus 16 protsendini. Sarnased talupoed on leitavad ka Läti ning Leedu Rimi kauplustes.
Alates 2015. aastast oleme investeerinud üle 20 miljoni euro uue põlvkonna freoonivabadesse külmutusseadmetesse kauplustes. Hetkel on 70% Rimi kauplustest (sh kõik suured ja keskmised) renoveerimisel. 2021. aastal oli Rimi jalajälg 28 000 tonni CO2, mis on 2000 tonni vähem kui 2020. aastal ehk 83% vähem kui 2006. aastal. Märkimisväärne panus kliimainvesteeringutesse tõi Rimi emafirma ICA grupile ÜRO auhinna Glasgow's toimunud COP26 ÜRO konverentsil. Rimi järgib kasvuhoonegaaside protokolli ja meie CO2 heitkoguste andmeid kontrollib Rootsis asuv auditifirma.
Loe, kuidas Rimi emafirma, ICA grupp, osaleb kliimainvesteeringutel >
Toidukao vähendamine on tõusnud üha olulisemaks teemaks aastal 2021. Oleme sellele Rimis pühendanud palju ressursse: oleme läbi viinud toidukao siseauditi ja tuvastanud mitmeid parenduskohti, moodustanud toidukao vähendamise projekti meeskonna, töötanud välja uue nutika allahindlussüsteemi ning laiendanud koostööd Toidupangaga. Rimi kauplused annetasid 2021. aastal 71% rohkem toitu kui 2020. aastal. Faktid räägivad enda eest: oleme 2020. aastaga võrreldes vähendanud toiduraiskamise taset 9% ja jõudnud järele 2016. aasta tasemele. Toidujäätmeid mõõdetakse vastavalt FLW protokollile (Food Loss and Waste Protocol). Rimi Eesti toiduannetuste kogus ületas möödunud aastal rekordilised 1,3 miljonit kg. Baltikumis annetati kokku Toidupankadele 2659 tonni toitu.Oleme jätkuvalt Eesti Toidupanga suurim päästetud toidu allikas.
Oleme vähendanud plastiku tarbimist üle 300 tonni aastas. Ainuüksi 37 tonni vähendasime Rimis kasutatavate erinevate pakendite uuendamisega (salatialused, prügikotid, kilekiled jne), ühe tonni plastikut säästsime sellega, et eemaldasime värsketelt salatitelt plastpoti ning tänu õhukeste puu- ja köögivilja kilekottide hinnastamisele on langenud nende kasutus kahelt miljonilt kotilt kuus pooleteisele, mis annab aastaseks plasti kokkuhoiuks 360 000 kg. Teiseks tegutseme selle nimel, et meil kasutatav plastik oleks hõlpsasti taaskasutatav või juba valmistatud taaskasutatud materjalidest. Alates 2021. aastast on Rimi kaupluse punased ostukorvid valmistatud taaskasutatud plastikust. Oleme uuendanud 54 toote plastpakendit kergesti taaskasutatavaks, lisaks muutnud 33 värske liha pakendit mustast läbipaistvaks, et muuta see veelgi lihtsamalt ümbertöödeldavaks. Praeguseks on 51% Rimi omamärgitoodete plastpakenditest kergesti taaskasutatav.
Tekkis huvi? Kuidas osta oma karbiga toitu >
Rimi on üks esimesi jaekette maailmas, mis pakub oma klientidele tehisintellektist (AI) koka teenust "Tühjenda oma külmkapp". Rakendus on kõigile tasuta ja leitav Rimi kodulehel ning äpis ning seda on lihtne kasutada. Esimese kuue kuu jooksul on tööriist aidanud säästa ligikaudu 2 tonni toitu.
Nüüdsest saab iga klient Rimi kassas valida võimaluse kviitungit mitte printida. 2021. aastal jäi Eesti, Läti ja Leedu Rimi kauplustes trükkimata ligi 8,5 miljonit kviitungit ja see võrdub 7,4 tonni paberiga. Eestis tehti digitšeki kasuks valik 3,4 miljoni ostu korral ning see säästis kokku 3 tonni paberit. Samuti tutvustasime klientidele 2021. aasta lõpus uudset ülevaadet ostuharjumuste kohta. Selline tagasivaade annab võimaluse enda rutiine jätkusuutlikumaks muuta, näiteks loobuda kilekotist või süüa rohkem tervislikke puu- ja köögivilju.
Iga kuu kasutatakse Rimi e-poe tellimuste pakkimiseks Eestis, Lätis ja Leedus umbes 250 000 paberkotti. Vaatamata sellele, et need kotid on täielikult taaskasutatavad, satuvad enamik neist siiski pärast ühekordset kasutamist prügikasti. Selle probleemi lahendamisega tegelesime 2021. aastal koos alustava ettevõttega Packoorang (Norrast), mis on uuenduslike korduvkasutatavate pakendite ja transpordiökosüsteemide arendaja. Kümne nädalaga lõime e-kaubanduses kasutamiseks taaskasutatava kotidisaini, valmistasime mõned näidised ja teostasime juba ka esimesi katsetusi. Järgmiste kuude jooksul proovime seda lahendust koostöös klientidega katsetada.
Toetades säästvat lähenemist ja lahendusi ning reageerides klientide soovile elada keskkonnasõbralikumalt, on Rimi esimene jaemüüja Baltikumis, kes alustas ilma pakendita majapidamis- ja hügieenitoodete müügiga. Spetsiaalsed müügiletid on saadaval kaheksas Rimi kaupluses üle Baltikumi. Tootevalikusse kuuluvad šampoonid, seebid, hambapasta ja hambaharjad, deodorandid, tualettpaber, nõudepesuvahendid ja hügieenitooted. 2021. aasta jooksul säästsime selle võimaluse läbi 700 kg plastikut.
Rimi pakub laias valikus tervislikke tooteid, millel on silt “Rimi toitumisnõustaja soovitab” (RTNS). Need tooted on kauplustes ja e-poes spetsiaalselt märgistatud, et tarbijad leiaksid hõlpsasti tervisliku alternatiivi enamikule toidukategooriatest. 2021. aastal laiendasime nende toodete valikut 13% võrra (kokku 1531), lisades rohkem kiudaineid, paremaid rasvu ja täisteratooteid, vähendame neis ka edasipidi suhkrut ja soola ning lisame ilma GMO ja sünteetiliste toidulisanditeta tooteid. Tervislikumad tooted valitakse välja teatud kriteeriumide alusel, lähtudes Põhjamaades tunnustatud Keyhole'i, Baltikumi, Põhjamaade toitumissoovitustele ja Maailma Terviseorganisatsiooni tervisliku toitumise juhistele. Toitumisnõustaja poolt soovitatud toodete müük kasvab iga aastaga ning 2021. aastal kasvas see 2020. aastaga võrreldes 16%.
Seadsime endale ambitsioonika eesmärgi aastaks 2021. Vähendame Rimi omamärgitoodetes lisatud suhkrut 10% ja soola 15%. Ka valmistoitudes vähendame 10% küllastunud rasvu, samuti toome tooted teieni ilma maitsetugevdajateta: E620-635, E640, E650. Tihedas koostöös kõigi Balti riikide tootjatega oleme välja valinud üle 500 toote. Vaatame koostise ja retsepti üle ning viime muudatused ellu.
Oleme aastaid koostööd teinud parimate spordiürituste korraldajatega nii Eestis, Lätis ja Leedus. Nii on Rimi nimega seotud tuntud maratonid kõigis kolmes Balti riigis. Rimi on aastaid panustanud ka laste ja noorte hulgas jalgpalli populariseerimisele. Meie nime kannavad suvised jalgpallilaagrid, koolide osavusvõistlused aga ka tüdrukute jalgpallifestivalid.
2021. aasta kevadel kutsusime üleriigilise kampaania raames inimesi üles tervislike eluviiside üle järele mõtlema. Toimusid aktsioonid koostöös apteekide ja spordiklubidega, sarnaselt hoidsime meeles ka Rimi töötajaid, kes said täiendava võimaluse oma kehalist aktiivsust kontrollida.
Rimi viib igal aastal läbi töötajate tagasiside uuringuid, et hinnata ettevõtte sisemist õhkkonda. Viimased kaks aastat on pandeemilise olukorra tõttu olnud emotsionaalseid väljakutseid täis, mis kindlasti mõjutab inimeste vaimset tervist. Meil on hea meel, et 79% (nagu ka 2020. aastal) töötajatest märkis, et tuleb töökoormusega toime. Samal ajal ütleb 81% (-1% võrreldes 2020. aastaga) töötajatest, et nad suudavad leida tasakaalu töö ja kodu vahel. Kõiki uuringutulemusi analüüsitakse individuaalselt meeskondades ja töötatakse välja tegevuskavad olukorra parandamiseks.
Teades, kui suurt rolli mängib õige toitumise juures vanemate eeskuju, kutsus Rimi 2021. aastal ellu projekti „Olen toitumise eeskuju“. Viis Eesti perekonda koos tuntud laulja Genka perekonnaga läbisid teekonna, mille raames otsiti parimaid retsepte, viise ja võimalusi oma toitumist parendada. Näpunäiteid jagasid ka Eesti toitumisnõustajad. Nende julgete perede teekond oli avalik ja loodetavasti innustas ka teisi oma igapäevast toidulauda rikastama tervislike söömaaegadega.
Rimi tippjuhtide sooline mitmekesisus oli 2021. aastal 55% mehi / 45% naisi. Sel aastal keskendusime jätkuvalt mitmekesisuse edendamisele: uute kaupluste kättesaadavaks tegemine puuetega inimestele, mitmekesisuse teemade tõstatamine ettevõtte sees ning heade tavade jagamine. 2021. aastal oli koguni 43% töötavatest inimestest 50-aastased ja vanemad, mis näitab, et vanuseline diskrimineerimine ei ole Rimis probleemiks.
Rimi omamärgitoodete tarnijad vajavad kolmanda osapoole sertifikaati vastavalt konkreetsele ülemaailmsele kvaliteedistandardile ja 94% (eesmärk 90%) tarnijatest on selle nõude 2021. aastal täitnud. Meie allhangete üksusel on ISO 9001 ja 14001 sertifikaadid ning jaotuskeskused läbisid 2020. aastal BRC auditi. Sel aastal on Rimi läbi viinud üle 23 000 kvaliteeditesti, et tagada toote ohutus, toiteväärtus või pakendite korrektsus.
Rimi ei kiida heaks diskrimineerimist, ühinemisvabaduse ja kollektiivläbirääkimiste õiguse puudumist, lapstööjõudu, sunnitööd, noori töötajaid, kes puutuvad kokku ohtlike ülesannetega ega muid inimõiguste rikkumisi. Rimi nõuab kõrge riskiga riikidest omamärgi toodete tarnijatelt, et need vastaksid ICA sotsiaalauditi nõuetele – 2021. aastal täitis selle nõude 94% (eesmärk on 100%) tarnijatest.
2021. aastal viisime 8 värske liha hankija hulgas läbi auditit, et saada kinnitust loomade heaolu standardite järgimises. Lisaks teostasime 18 Rimi omamärgitootele 31 analüüsi toidupettuse välistamiseks ja autentsuse tõestamiseks.
Kauplustes kõrge kvaliteedi, ohutus- ja hügieenistandardite tagamiseks viivad läbi kvaliteedi- ja siseauditi funktsioonid regulaarseid auditeid. Need auditid keskenduvad õigete poeprotsesside tagamisele, mis hõlmavad ka õigeid toodete ladustamistingimusi, toodete säilivusaja jälgimist või jäätmekäitlust. 2021. aastal kontrollis siseauditi meeskond 76% kauplustest ja kvaliteedimeeskond 68% Rimi kauplustest.